• Ingrid van Lamoen

Werk jij door in je vrije tijd?


Hoe laat je je werk op het werk als je thuis werkt?

Laat ‘m eerst even inzinken…


Heel veel mensen hebben het de afgelopen maanden zelf kunnen ervaren; thuis werken heeft zowel voor- als nadelen. Waar je voorheen aan het einde van de werkdag de deur op kantoor achter je dicht kon trekken en fysiek afstand kon nemen van je werk, bevindt ‘kantoor’ zich nu op kruipafstand van je woonkamer.

Vet handig, want je hoeft je ’s ochtends niet kapot te haasten om, al dan niet na een lange file, op tijd op je werk te zijn. Maar tegelijkertijd is de verleiding (/verwachting/druk) om buiten werktijden toch aan het werk te zijn veel groter. Want er is altijd wel een rapport om ‘nog even af te maken’, een vergadering om voor te bereiden, of 200 mails in je inbox waar je nog ‘iets mee moet’. Daarover meer in een vorige blog.

Vooral als zelfstandig ondernemer ervaar ik zelf het gevoel altijd ‘aan’ te staan. Als er tijdens het ontbijt een idee in mijn hoofd springt, moet ik mezelf soms echt dwingen eerst rustig mijn ontbijt af te maken. Nee, ook niet alvast de computer aanzetten! Voor veel dingen maakt het ook niet uit of het nou een officiële werkdag is of weekend, zeker in de laatste maanden niet. En als ik op zaterdag of zondag uren in mijn bedrijf steek, bedenk ik ook altijd dat het dan doordeweeks kan compenseren. Maar een hele dinsdag niks doen voelt toch wel erg lui.

Toch kan het (ongemerkt) best stressvol zijn (ook voor je familie) om, zowel fysiek als mentaal, met je werk bezig te zijn buiten je normale werktijden. Onderstaand een stappenplan dat kan helpen om je minder te laten afleiden door je werk in je vrije tijd. (Naar een artikel van Elizabeth Grace Saunders)

Stap 1: Bepaal je werktijden

Snel gebeurd als je vanuit je werkgever vastgestelde tijden hebt. Zo niet, dan zijn er de volgende twee mogelijkheden:

- Je hebt een vast aantal uren, maar flexible tijden: maak eerst een weekplanning met je persoonlijke verplichtingen en behoeftes, zoals de kinderen wegbrengen of een specifieke sportles die je graag wilt volgen. En plan dan de start- en stoptijden voor je werk hier omheen.

- Je hebt geen vast aantal uren, omdat je resultaatgericht of als freelancer werkt bijvoorbeeld: bedenk dan van tevoren hoeveel uren je wilt besteden aan je privé leven, zoals slaap (niet onbelangrijk), sport, familie en vrienden, maar ook schoonmaak en persoonlijke administratie. Verdeel deze uren over de week en gebruik dat als kader voor jouw “buiten werktijd”.

Stap 2: Overzicht

Zorg ervoor dat je inzicht hebt in wat je allemaal moet doen en wanneer het gedaan moet zijn. Schrijf het ergens op, zodat je niet ’s nachts wakker ligt van alles wat je probeert te onthouden. Plan vervolgens je agenda vooruit met de verschillende taken. Hiermee voorkom je dat er iets blijft liggen. Ook daarover meer in een vorige blog.

Het kan ook helpen om elke dag een evaluatie-moment te plannen om na te lopen of de belangrijkste zaken (met harde deadlines) gedaan zijn en of er bijvoorbeeld nog urgente dingen per mail binnengekomen zijn. Doe dit het allerlaatste half uurtje om de dag af te sluiten, of juist een uurtje of twee voor het einde om zeker te weten dat je genoeg tijd hebt om bij te sturen indien nodig.

Stap 3: Communicatie

Zorg dat het duidelijk is voor je collega’s/klanten/zakenpartners wanneer en hoe ze je kunnen bereiken. Bijvoorbeeld door letterlijk aan te geven dat je tussen 9 en 6 beschikbaar bent, of door alleen tussen die tijden te reageren. Als je werktijden meer flexibel zijn kan je eventueel een gedeelde agenda maken die jouw beschikbaarheid weergeeft, of je geeft aan dat men je mag appen of bellen in geval van urgente zaken.

Stap 4: Werk alleen tijdens werktijd

De voorgaande tips zouden moeten helpen om de grenzen van je werktijd duidelijk te maken. Vervolgens is het aan jouzelf om je hieraan te houden. Als je je dan toch écht een keer geroepen voelt om in je vrije tijd aan het werk te gaan, plan hiervoor dan ook een specifieke start- en eindtijd en laat het daarvoor en daarna weer compleet liggen.

Als persoonlijke noot: wanneer je structureel tijd tekort komt, is het wellicht een idee om je workload eens onder de loep te nemen. Is het wel realistisch wat je gedaan wilt krijgen? Of kan je er beter een VA voor inschakelen (hint ;)? Als jij telkens je vrije tijd opgeeft om werk af te maken, heb je geen moment meer om te ontspannen en weer op te laden. Bovendien denkt je manager/klant/zakenpartner dat alles goed gaat en dat er misschien nog wel een project op jouw bord bij kan.

Ik geloof in balans creëren in je leven. Wellicht voelen die extra uren die je in je werk steekt nu nog niet als teveel, maar op een dag kom je jezelf kei hard tegen. En dan val je om. Is het dat waard voor jou?

20 keer bekeken
Schrijf je in voor mijn blog
En ontvang een melding bij een nieuwe post
  • Facebook

 © Amna VA | Arnhem | ingrid@amna-va.nl | +31 640360654 | KvK 80041795. Proudly created with Wix.com