• Ingrid van Lamoen

Van proberen kan je leren

















Een quote die in mijn brein gecategoriseerd wordt onder “Spreuken van de basisschoolleerkracht in een poging de leerlingen te motiveren.” Naast ‘meten is weten’ en ‘samen spelen, samen delen’; het rijmt, dus het werkt… Nou ja, het blijft in ieder geval hangen. Dat is zojuist bewezen.

Geen kinderspel

We vinden het logisch dat we dit onze kinderen met de paplepel ingieten, want die hebben tenslotte nog heel veel te leren. Maar het feit dat zulke rijmpjes wellicht wat kinderlijk overkomen wil niet zeggen dat we daar als volwassenen niks aan hebben. We zouden onszelf er misschien juist vaker aan moeten herinneren. Want terwijl onderzoeken, proberen en leren, letterlijk vallen en opstaan voor kinderen hartstikke normaal is, is dit voor volwassenen vaak een moeilijker proces.

We zijn het niet meer gewend om te leren, vaak nog tien keer zo bewust (en beschaamd) van onze fouten en vallen is eigenlijk helemaal geen optie. Dat doet pijn, zowel fysiek als aan je ego, en dat willen we koste wat het kost vermijden.

Maar dan besluit je een eigen onderneming te starten en krijg je toch ineens te maken met veel nieuwe dingen en ‘eerste keren’.

Leren gaat niet over goed en fout

Zo startte ik enthousiast met mijn website, waar ik nog steeds trots op ben, om er een maand later achter te komen dat de oorspronkelijke tekst niet voldeed aan de marketingformule “Ik help [doelgroep] met [probleem] te werken aan [oplossing] zodat zij [resultaat hebben].”

Logisch, want toen ik begon, kende ik die formule nog niet. Maar toch voelde het als iets dat ik fout gedaan had en snel moest verbeteren!

Inmiddels ben ik zes maanden verder en heb ik nog veel meer geleerd over (onder andere) marketingformules, -strategieën en -tools. Over het gebruik van SEO, call to action, weggevers, mailinglists, webinars, Instagram stories en algoritmes. Al deze informatie lezen kost al veel tijd, dan komt nog het uitproberen. En met het implementeren en onderhouden kan je zo een fulltime baan vullen!

Doen wat bij je past

Naast dat al deze nieuwe informatie van toegevoegde waarde is voor mijn persoonlijke toolbox, en dus wat ik mijn klanten te bieden heb, heeft het mij nog een ander inzicht opgeleverd.

‘Van proberen kan je leren’ gaat niet alleen om het leren van nieuwe vaardigheden, maar ook om het ervaren of datgeen bij jou past. Is het iets dat je leuk vindt om te doen? Waar je energie van krijgt? En dus op de lange termijn gaat blijven volhouden?

Want als je alleen IG stories post omdat het de huidige marketingtrend is… Als je er geen passie en enthousiasme in stopt, dan kan het er ook niet uit komen. En dat is meestal toch wat klanten aantrekt, jouw energie. Ook dat heb ik geleerd in het afgelopen half jaar. Dus het gaat niet om dé perfecte marketingstrategie, maar juist die strategie die jouw passie en enthousiasme tot hun recht laten komen.

Die marketingformule op mijn website gaat dus binnenkort ook veranderen, maar ik ben nog aan het broeden op de vervanging. ;)

6 keer bekeken
Schrijf je in voor mijn blog
En ontvang een melding bij een nieuwe post
  • Facebook

 © Amna VA | Arnhem | ingrid@amna-va.nl | +31 640360654 | KvK 80041795. Proudly created with Wix.com